Un assaig clínic demostra que els antibiòtics no són necessaris en la bronquitis aguda

Un assaig clínic dut a terme a nou centres d’atenció primària catalans ha demostrat la ineficàcia dels antibiòtics en els pacients amb bronquitis aguda. L’estudi s'ha publicat a "British Medical Journ

​L'article és "Efficacy of anti-inflammatory or antibiotic treatment in patients with non-complicated acute bronchitis and discoloured sputum: randomised placebo controlled trial", signat per Llor C, Moragas A, Bayona C, Morros R, Pera H, Plana-Ripoll O, Cots JM i Miravitlles M.

A l'estudi també s'ha comprovat que l’administració d’antiinflamatoris no augmenta la probabilitat de resoldre la tos més ràpidament. Marc Miravitlles és investigador del grup de Pneumologia a la Vall d’Hebron Institut de Recerca (VHIR), i Carles Llor és investigador del Centre d’Atenció Primària Jaume I de Tarragona i de la URV.

L’assaig es va dur a terme entre el 2010 i el 2012 sobre 416 pacients de 18 a 70 anys sense cap patologia respiratòria prèvia i amb símptomes d’infecció respiratòria aguda de vies baixes. Tots els pacients presentaven la tos com a símptoma predominant, canvis en la coloració de l’esput i al menys un altre criteri d’infecció respiratòria, com ara dispnea (dificultat per respirar) i xiulets, molèsties o dolor en el pit.

De manera aleatòria, sense conèixer el medicament assignat i sota el consentiment dels pacients, els metges els van administrar tres branques de tractament durant 10 dies: uns van prendre l’antibiòtic ‘amoxicillina-acid clavulànic 500mg/125mg’, àmpliament receptat en aquests casos; altres van prendre l’antiinflamatori ‘ibuprofèn’, i la tercera part van rebre un placebo.

Del total de pacients, 390 van acabar amb la tos persistent en menys de dues setmanes. En concret, en els pacients tractats amb antiinflamatori, l’episodi de tos va durar entre 8 i 10 dies; en els tractats amb antibiòtic, entre 10 i 12 dies, i en els que van prendre placebo, d’entre 8 i 14 dies.

Davant d’aquests resultats, el Dr. Miravitlles alerta que “en el cas d’infeccions respiratòries lleus com la bronquitis aguda hi ha un ús abusiu dels antibiòtics, que no comporta cap benefici per als pacients, i només ajuda a incrementar la resistència a aquests medicaments”. En el cas de l’antiinflamatori en canvi, el doctor assegura que és diferent perquè no genera els mateixos perjudicis a nivell de la població general que els antibiòtics. “Pel que fa a l’ibuprofèn, vam veure una tendència a una reducció en la durada dels símptomes de la bronquitis, però no va ser significativa”, apunta l’investigador, que no descarta que els malalts més simptomàtics es puguin beneficiar d’aquest tractament que, malgrat no ser curatiu, pot millorar l’evolució de la bronquitis aguda.

L’assaig clínic es va dur a terme als CAPS de Bon Pastor, La Marina i Passeig Maragall, de Barcelona; Gatassa i Rocafonda-Palau, de Mataró; Pineda de Mar, Tordera, Valls-urbà de Valls i Jaume I de Tarragona.

La bronquitis aguda és una inflamació dels bronquis causada normalment per un virus o un bacteri, que acostuma a anar acompanyada de tos, durant dues o tres setmanes. Constitueix una de les causes més freqüents de visita mèdica i la prescripció d’antibiòtics per bronquitis aguda és molt àmplia. Això comporta un cost econòmic important, un risc elevat d’efectes adversos a causa dels antibiòtics i també un risc d’augmentar la probabilitat de desenvolupar resistències als antibiòtics per part dels bacteris més freqüents.